Ще изместят ли коледните e-картички традиционните?

Коледна картичкаСпоред публикуваната в сайта Всеки ден статия Пощальонът вече не звъни да - вече са ги изместили. Ето и статията на авторката

По Коледа и Нова година милиони картички политаха от единия до другия край на България. Запъхтени пощальони бързаха да донесат поздравленията и да зарадват хората. Но ни връхлетя кризата и потокът от картички, изпращани по пощата, намаля. Настъпи звездният миг на електронните коледни послания.

Тази година много малко хора купуват картички, кахъри се продавачка в столична книжарница. А там има от лъскави по-лъскави и за всеки вкус - със снежни човеци, с Дядо Мразовци и Снежанки, библейски. Цените са от 70 стотинки та до 5-6 лева. Отделно обаче трябва да отделиш пари за плик и за марка.

Броят на писмата, изпратени в България за декември 2008 г. е бил 847 684 срещу 711 489 за 2009 г., т.е има спад с около 130 000 за тази година, каза пред “Всеки ден” изпълнителният директор на “Български пощи” Милен Керемедчиев. „Спадът безспорно е свързан с кризата. Знаете, че по-голяма част от държавните институции спряха да изпращат картички”, коментира той.

Това обаче не се отнася и до изпълнителния директор на „Български пощи”, който обратно на общата тенденция сега праща само поздравления по пощата. „Преди да стана шеф на пощите изпращах електронни картички, но сега съм пристрастен и задължен да използвам “Български пощи” и вече и аз пускам картички по пощата”, смее се Милен Керемедчиев. Бившият зам.-външен министър, екс заместник-министър на икономиката и бивш наш генерален консул в Дубай призна, че през последните 10 години е използвал само електронни картички.

Глобалната мрежа предлага пък безплатно безброй най-различни картички и още по-голям брой идеи за коледни и новогодишни пожелания. Но както се казва – колко да са много? Хиляди са, но дори и в този случай държавни институции, политически партии, граждански сдружения, банки и фирми „рискуват” да изпратят на своите клиенти, познати, симпатизанти, почитатели или журналисти електронни картички каквито те вече са получили от някой друг. Нищо лошо, важен е жестът. Откъде примерно фирмата Х да знае, че същата картичка заедно с красивото послание към нея се е харесала и на партия У, чийто пресцентър е решил да уважи лицето Z.

Така например управляващите Граждани за европейско развитие на България (ГЕРБ) поздравиха журналистите със същата картичка, която допадна и на СДС-Варна. “Вярно ли? Просто съвпадение, всичко е случайно, явно сме си избрали еднакви картички”, искрено се засмяха сините от морския град. Оттам обясниха, че в това случайно съвпадение няма никакъв политически подтекст.

Иначе централата на СДС в София не е направила тази случайна “грешка” и е подбрала стилна коледна електронна картичка с романтичен зимен пейзаж, както и с пожелание за светли празници. ДСБ са подбрали картичка в подобна стилистика, но пък там липсва посланието. Вероятно PR-ите смятат, че тя всъщност казва всичко.

Доста оригинално електронно поздравление е подбрал евродепутатът от „Атака” архонт Слави Бинев. Той е разпратил на медиите ръчно написано послание на английски. То е илюстрирано с множество снимки на британската кралица Елизабет с американски президенти от Втората Световна война та чак до наши дни. На снимките до Нейно Величество се мъдрят Дуайт Айзенхауер, Джон Кенеди, Ричард Никсън, Джими Картър, Роналд Рейгън, Джордж Буш, Бил Клинтън, Джордж Буш-младши, Барак Обама. Какво пък значи това, би попитал някой? Просто г-н Бинев ни пожелава да счупим този необикновен рекорд и да бъдем все така здрави и енергични както е Елизабет ІІ, която е най-дълго управляващият монарх в Европа.

Тази картичка съм я пратил на всички дами в европейските институции, за мъжете съм подбрал други картички, по-тематични, разкри самият Бинев пред “Всеки ден”. Те много се радват, защото е закачлива, добави политикът.

Редица институции у нас залагат на тематичните картички. Сметната палата разпрати коледни пожелания, илюстрирани със сметало, поставено до елха. София Филм фест и Домът на киното са изработили картичка с филмова лента. Различни банки изпратиха анимирани електронни картички с банкноти, както и със сърца и снежни човеци. Други са избрали да изпишат посланието си в коледния венец, изобразен на картичка.

А какво мислите Вие - идва ли краят на картонените картички?

Нека направим малко анализи и изводи

1. Дали всеки от Вас си направи собствената статистика? Ето я моята:
Тази година до днес 28 Декември получих само 15 електронни честитки и 7 SMS-а за Весела/Честита Коледа. Получих и 12 картонени картички до този момент. Миналата година бяха два пъти повече електронни честитки и поне 3 пъти повече SMS-а. Признавам си, тези от миналата година не ги пазя, и не съм ги броил точно, но това е картинката. За картонените още ми е рано да правя извод, защото повечето ще пристигнат след Нова година заради задръстените пощенски трактове. Но едно е очевидно! Спадът е във всички видове картички, и е грешен изводът от статията, че хората мигрират от картонени към електронни картички. - Всеки влак си има пътници.

2. Спадът от 130 000 писма изглажда главозамайващ, но погледнете на него като спад в проценти - 16% по-малко писма са били изпратени. Ми, че това на фона на кризата, която ни тресе, е нищо! Познавам бизнеси, чийто продажби спаднаха над 2 пъти. Така, че не е толкова зле.

3. "Цените са от 70 стотинки та до 5-6 лева. Отделно обаче трябва да отделиш пари за плик и за марка." - вижте ТУК, за да видите колко много ще спестите, ако използвате от нашите картички.

4. "Откъде примерно фирмата Х да знае, че същата картичка заедно с красивото послание към нея се е харесала и на партия У, чийто пресцентър е решил да уважи лицето Z." - Това е нещо което непрекъснато повтаряме! Вие трябва да сте уникални с вашите картички. Какво е чувството когато един ваш клиент получи много картички една с една почти еднакви? - един и същи формат, почти еднакви вече дори скучни и изтъркани илюстрации, и един единствен подпис вътре, който да издава, че това сте Вие!!! Груба грешка е да изпращате еднакви картички - така сте незабележими.

5. Картичката на Слави Бинев е уникална и е предизвикала внимание. Това е основната цел на картичката. Макар и електронна, тя действа. В действителност една електронна картичка се бори с много по-силни конкуренти от една истинска. Когато сте пред компютъра вие имате skype, n-броя прозорци отворени и какви ли още не дразнители, които ви пречат да се съсрудоточите или изместват вниманието Ви от email-ите, закоито дори предварително знаете какво ще има в тях - "Честита коледа ... бла... бла....". Откъснете човека от компютъра с картонена картичка, която той ще прочете когато не зяпа монитора.

6. И накрая - така както е възможно да направиш тематична, уникална и персонализирана картичка в интернет, така можеш да направиш и картонена. Вижте подробности ТУК.