Direct Mail в ритейл сектора – дясната ръка на успешния бизнес

Съвместими ли са тези две понятия въобще, ще попитате вие? – Да, съвместими са и нещо повече – правилно внедрен в маркетинговата стратегия, direct mail е каталозатор за продажби. Няколко са ключовите предимства в използването му. Преди всичко direct mail е силно таргетиращ инструмент. Собствениците на малките ритейл обекти биха могли да изпращат т.нар. мейлинги точно на тези потребители,  които е най-вероятно да си купят техните продукти. Тези потребители могат да се подберат по пол, възраст, доходи, адрес или други характеристики. Също така резултатите от direct mail кампаниите се виждат веднага, особено, ако се приложи краен срок. Можете да изпратите direct mail и до потенциални потребители, които до сега не са си купували от Вас, но попадат в таргет групата.

Цели

Основната цел на direct mail е да увеличи клиентите в магазините. Можете

да постигнете това следвайки четирите основни принципа – внимание, интерес, желание, действие. Измислете силно обръщение или

заглавие на писмото, флаерът или брошурата, за да привлечете внимание. Включете най-малко едно основно предимство на това, което представят, за да провокирате интерес. Създайте желание като ги  накарате да си представят какво е да пазаруват в магазина някои от любимите си неща. Привлечете ги да ви посетят с купон или специална оферта.

Типове direct mail 

Можете да използвате различни типове direct mail, за ефективно привличане на клиенти. Вложете флаери в локален вестник или в пликовете за ток, вода и други подобни услуги. Можете да създадете и своя собствена брошура тип „Каталог с отстъпки” на определени продукти за определен период. Традиционният direct mail включва писмо с оферта и брошура. Използвайте го, за да привлечете клиенти към конкретни продукти или магазина като цяло. Задължително включете основни предимства и снимки или картинки на продукти. Друг ефективен direct mail инструмент са картичките. В тях можете да включите само основните аспекти на промоцията и продукта, освен, разбира се, работното време и адресът на магазина.

Стратегии за direct mail

Ефективна direct mail стратегия е на т.нар. „губещ водач”. Рекламирайте широко разпространен продукт или продукти на най-ниска цена, за да привлечете клиенти към магазина. Веднъж дошли в магазина, запознайте клиентите си лично и с по-скъпите разновидности на този продукт. Много от тях ще си купят по-скъпата марка, ако, разбира се, цената й е сходна с тази в повечето други магазини. Използвайте също стратегията за крайни срокове и ограничени количества. Друг ефективен direct mail модел е специалната покана. Направете брошура с формата на покана, за да добавите по-личен мотив на мейлинга.

Създайте клиентска база данни

Винаги проследявайте клиентите, които пазаруват в магазина Ви. Проведете проучване в магазина, за да разберете от къде са чули за Вас. Създайте си база данни от клиенти, които минават от време на време и такива, които постоянно пазаруват от Вас. Последните ще са по-склонни да получават бъдещи direct mail оферти. Най-добрият начин за създаване на база данни е стартиране на програма за лоялност. Предложете на клиентите си да се запишат за тази програма като Ви предоставят име, адрес и e-mail. След това им издайте карти, които могат да използват, когато пазаруват. Награждавайте ги с отстъпки и безплатни продукти колкото повече пазаруват при Вас.

Direct Mail кампаниите започват от базите данни

А търговските вериги разполагат с огромен ресурс за генериране на база данни с клиенти. Въпреки че рекламните брошури тип каталог на продукти в промоция се наложиха като най-мощното рекламно средство на модерната търговия в цяла Европа, все по-важно място заема персонализираната комуникация. От няколко години насам всички големи търговски вериги у нас започнаха да разработват карти за лоялност, или планират да стартират такава дейност.

Преди всичко членските карти за лоялност персонализират връзката с клиентите - за да получиш карта, попълваш адресна и контактна информация. Така вече може да се изпраща дайрект мейл до всеки регистриран. На второ място, пазаруването с тези карти обогатява знанието за всеки клиент. Магазините научават изключително много потребителска информация за всеки, притежаващ карта - главно от потребителската кошница на всеки. Ако знаеш кой какво купува, вече ще можеш да изпращаш индивидуални предложения за промоции. Ако имате промоция на вино, например, изпращате офертите само до хора, които през последните 6 месеца поне веднъж са купували вино. Финансово е неизгодно да изпращате на останалите - те просто не са клиенти за вино.

Адресната информация от картите за лоялност е идеалния източник за геомаркетинг. Ако нанесете адресите на клиентите си на карта, ще се очертаят зони на насищане с клиенти, и такива, където те са рядко срещани. Ще се открои естествения обхват на всеки един магазин. Този естествен ареал може да се използва за определяне на зоните за безадресно door drop разпространение на брошурите. И то доста ефективно! Зоните на обхват могат да се оцветят и в съответни цветове според различните сегменти клиенти - лоялни и такива с по-големи потребителски кошници спрямо по-рядко пазаруващи. Може да се окаже, че има зони, където изпращането на по-подробни брошури (каталози), а и по-често, си заслужава инвестицията, както и да се откроят зони, в които изпращането на рекламни материали може да е по-рядко и с по-малко задълбочена комуникация. Могат да се обособят зони на лоялни клиенти, където маркетинговата цел трябва да е насърчаване на лоялността, както и зони на нови клиенти, където маркетинговата цел трябва да е привличане на нови клиенти.

Клиентските адресни бази данни на търговските вериги са значителен ресурс, който може да се споделя възмездно и с други пазарни играчи. В добре развитите в търговския маркетинг страни това отдавна се прави.

Ако сте малък квартален магазин, независимо дали продавате хранителни стоки, дрехи или риболовни принадлежности, вашия най-успешен маркетинг е също да използвате средствата, които използват големите играчи като тези, за които говорихме до сега - гео маркетинг, локално разпространение на рекламни брошури и листовки, генериране на адресни бази данни и провокиращи кампании с дайрект мейл. Ако се интересувате от тези методи, обадете ни се.