Най-новото маркетинг оръжие - QR кодовете

    С напредването на технологията маркетинговите методи също се развиват. Възползвайки се от новите тенденции, устройства и начини за повлияване на рекламата, те правят кампаниите още по-достъпни до аудиторията.

    Една от най-новите тенденции в маркетинга е QR (Quick Response) кодът – баркод, позволяващ на оборудваните с QR четец смартфони онлайн достъп до място, което дава повече информация за рекламодателя. 

    За първи път QR код използват в Тойота през 1994г., за да проследяват бързо автомобилите в производството. През годините индустриалната му употреба се разширява, за да достигне днес все по-нарастващото приложение в различните рекламни стратегии.

    Количеството информация, което може да побере и опростеният му дизайн позволяват на почти всеки човек да създаде свой собствен QR код и да му намери различни приложения. С това, обаче възникват и някои притеснения от защитна гледна точка. За това и са създадени правила за употребата им. QR кодовете все още са относително нова технология и има много неща, които тепърва трябва да се привнасят.

    QR кодовете се появяват на много места напоследък, но основното им приложение е да насочат потребителя онлайн (към корпоративен сайт, към информация за даден продукт, към определено видео и др.) от реклама на хартиен носител – вестник, списание, билборд, писмо, брошура.

    Телевизиите използват QR кодове, за да осигурят достъп до повече информация или да пренасочат към определена страница в социалните медии на някое шоу. Бизнесмените използват QR код на визитните си картички, за да дадат допълнителна контактна информация, водеща до техните Twitter, Facebook или LinkedIn акаунти.

    В близко бъдеще се очаква QR кодове да се появят и в много ресторанти (както е в Япония в момента), където да свързват към информация за съставките на всяко отделно ястие в менюто.

    Ресторантите и ритейлърите биха могли да използват QR кодове, за да насочват към потребителите към онлайн магазините си. Отделните хора от своя страна биха могли да употребяват QR кодове, за да се идентифицират на конференции, свързани с техните онлайн профили или уебсайтове.

В голяма степен те са все още само мода

QR кодът свързва печатната комуникация с онлайн комуникацията. Превръща мобилния телефон в мишка - то е като възможност да "кликнеш" върху печатен материал то да те отведе в интернет, където да видиш повече.

Смята се, че QR кодът дава най-голямата възможна бързина на реакция. Защото е веднага на мястото, където и когато рекламният материал е попаднал в ръцете на потребителя. Без такъв код, ако получиш интересно рекламно послание на хартия, за което искаш да научиш повече, взимаш рекламния материал със себе си и когато имаш достъп на компютър, влизаш в сайта на рекламиращата се фирма и четеш подробности. Обаче, времето между прочитането на рекламния материал и достигането до компютър може да се окаже фатално за комуникацията. Когато си стигнал до компютър, може вече да не си в това настроение, да мислиш вече за съвсем друго, да си изгубил рекламния материал, или дори да си изгубил интерес към предложеното в него. Затова в помощ на това да не загубим тези потенциални клиенти идва един по-бърз начин за незабавна реакция. Разбира се, по този начин могат да реагират само хора с подходящо устройство. Моята Nokia 6233, вече доста стар и обикновен модел мобилен телефон, също има QR код скенер приложение и може успешно да разпознава кодовете. Имам и връзка с интернет макар и с не особено добър мобилен интернет браузър, какъвто имат свмартфоните и таблетите.

Тук има и един леко спорен момент за бързината. Ако линкът на рекламния материал е достатъчно къс и простичък, като www.abc.bg например, ще бъде почти еднакво бързо да напишем с букви адресът на сайта в телефона си и да отидем на него веднага при прочитането, както би било и с QR код сканиране. Трябва да добавим и че QR кодовете не винаги успяват успешно да се сканират от първи път. Особено разни, които не са на печатен материал, а на билборд на пример! А представете си как се сканира QR код от телевизор по време на ТВ Реклама! Тоест, кодът е бърз, но не чак толкова.

Не е така с по-дългите линкове, тези които трябва да изпратят потребителя на специално направена страница (т.нар. landingg page). Такива линкове са много по-успешни, защото са създадени специално за целта, но не могат да бъдат набрани лесно от клавиатурата на джобно мобилно устройство. Затова тогава сканирането на QR кода е наистина полезен. За кратки няколко буквени домейни, QR кодът е безполезен, дори вреди, тай като домейнът е със стойност на търговска марка, а QR кодът го скрива.

Истинската сила на QR кодовете са персонализираните QR кодове. Те осигуряват измеримост на резултата. Какво ако всеки отделен получател на рекламното ви послание бива изпратен на специално направена за него персонализирана уеб страница. Силата на персонализацията е двойна. От една страна потребителят попада на допълнителна информация съобразена с знанието на рекламодатела за него. На това място той може да е споменат с името му, да е отворило профилът му в съответния сайт, ако вече е регистриран, или дори да са попълнени в предварително подготвен формуляр данните на клиента за изпращане на поръчка или запитване.

От друга страна персонализираните кодове (линкове) дават страхотна измеримост на кампанията до ниво отделен потребител. След такава кампания не само ще знаем колко точно хора са откликнали на посланието ни, но и кои точно са реагирали и как са реагирали. Една такава кампания получава шанса да бъде измерена със технологичната сила за измерване на кампании, каквато има само в интернет. Така както при email кампаниите можем да измерим т. нар. click rate, тук можем да измерим QR scan rate и след това да проследим и измерим колко от влезлите в сайта са извършили и допълнителното действие, което сме очаквали да извършат в сайта. Тотална измеримост, характерна само за директния маркетинг.

И най-важното персонализираните QR кодове работят само с дайрект мейл кампании - само чрез тях можем да изпратим директно до лицето QR код за сканиране. Всички други форми на QR кампании са предимно мода, която осигурява по-забавен начин за влизане в даден уеб сайт.