Видове куриерски бизнес
Нека вземем повод от днешното интервю във в-к Дневник с шефа на TNT Express за Южна Европа Кристчън Дрентън. Детайли за интервюто можете да намерите тук.
Източник:
Интервюто е интересно, защото дава обяснения на някои основни постановки в куриерския бизнес, които иначе хората често бъркат. То е едно добро учебно помагало на тема експресни куриерски услуги. Преди да систематизираме казаното от г-н Дрентън бихме искали за миг да се замислите какво си представяте като чуете израза "куриерска фирма". Ако и вие сте като 80% от хората, ще си представите камион, тип бус с надпис на куриерска фирма. Но ключовият образ тук е камион. Т.е. куриерските услуги се свързват главно с пренос на пратки тип колет, които се превозват с товарен автомобил.
"Само 3% от доходите ни са от вътрешния пазар...България по-скоро е отправна точка за доставки за и от много международни дестинации." С това изречение директорът на TNT дефинира географския критерий според, който куриерските фирми се делят на международни и вътрешни. По аналогия с използваното превозно средство, тук обезателно трябва да си представим самолет. Най-големите имена в този сегмент са DHL (от няколко години собственост на германските пощи Дойче пост) и TNT, които са собственост на холандските пощи.
В географски аспект ние бихме добавили още един тип географски специализирани куриерски фирми - т.нар. месинджъри (messengers, от англ - вестоносци). Това са градските куриери, които типично са още по-експресни и доставят в рамките на няколко часа поръчаните пратки. Любимото превозно средство, което илюстрира тези куриери е велосипед или мотопед. Именно заради тях, често ги наричат bike-messengers - т.е. вело-вестоносци.
Други типове съдържание на пратките, които специализират различните куриерски компании са писма (съдържанието е писмено съобщение); печатни произведения; дайрект мейл (или пряка пощенска реклама) - писма, които съдържат съобщения с рекламна цел. Тук е добър повод да споменем, че Via Post се фокусира върху пратки с маркетингово съдържание - такива пратки, чието съдържание е предназначено да установи или поддържа продажбените взаимоотношения между фирма и клиентите й. Това са рекламни материали, дайрект мейл, награди от промоции и пр..Много интересна е стратегията за справянето с кризата, която г-н Дрентън споделя. Това е специализацията в още по-тесни сегменти - "Затова се съсредоточихме в привличането на нови фирми, както и клиенти на конкурентите ни, като им предложихме персонализирани решения в определени ключови индустрии, като автомобилната например. Тази стратегия работи много добре тук - "ТNТ България" се наложи като транспортен партньор за компании, произвеждащи и доставящи компоненти и части за големите автомобилни концерни на Стария континент."
Има още един водещ критерий, който не е споменат в статията, но с него ще завършим картината - начинът на доставка. Понякога пратките се "дропват" или "пускат", друг път се връчват, а има и случаи, при които се извършнат и допълнителни операции - инкасиране на пари например. Този критерий по-често се отразява на ценообразуването, отколкото на специализацията на отделните фирми.
Специализацията е ключов момент в куриерския и пощенския бизнес. Със систематизацията по-долу дори не претендираме за изчерпателност, защото този бизнес и в момента продължава да се развива по вертикалата, т.е. да се появяват нови и нови разклонения. Смятаме, обаче, че един по-задълбочен анализ ще покаже, че бъдещето на пощенския и куриерски бизнес е именно в специализацията. Дори днешните събития в този сектор показват, че мега-структури, които обединяват под един покрив всякакъв тип куриерски или пощенски дейности, намаляват своята конкурентоспособност. Те биват измествани от търсещи своите конкурентни предимства в друг тип икономии от мащаба - тези произтичащи от специализацията. Бихме нарекли първият тип пощенски компании "класически пощи", а вторите "модерни пощенски структури".
| Вид | Тегло на пратките | География | Срочност | Типично съдържание | Начин на доставка | Водещи представители |
| Колети | 2 - 20 кг | Страната | 2 – 5 дни | вещи | до пощенски клон | Български пощи |
| Експресни доставки | 2 - 50 кг | Страната | 1 - 3 дни | стокообмен | до врата | Еконт, Спиди, Булпост и много други |
| Международни куриери | 0 - 25 кг | Извън страната | 1 - 3 дни | стокообмен | до врата | DHL, TNT, UPS |
| Градски куриери (Месинджъри) | 0 - 10 кг | Град | 1 - 8 часа | покани, документи, цветя и др. | до врата | Direct Curier, ShortCut |
| Карго | 30 - 500 кг | Страната | 1 - 3 дни | стокообмен | до склад/рампа | Експресо |
| Пощенски | 0 - 2 кг | Страната | 2 – 5 дни | писма | до пощенска кутия | Български пощи, МиБМ Експрес, Полипост, Старпост |
| Door Drop | 0 – 200 гр | Локално | 1 – 5 дни | рекламни материали | до пощенска кутия, безадресно | Символ, Via Post, D-Mail |
| Разпространение на печата | 50 - 1000 гр | Град | 1 - 3 дни | вестници и списания | до пощенска кутия | Via Post |
| Маркетингови куриерски услуги | 0 – 3 кг | Локално | 1 – 5 дни | рекламни пратки | лично или до пощенска кутия адресно/безадресно | Via Post |
- Идентифицирайте се за да изпращате коментари
